اخبار الرياضة المصرية اليوم

مدحت شلبي يفتح النار على مدرب الجونة: «إنت في سلخانة يابني؟» (فيديو)

فتح الإعلامي مدحت شلبي، النار على هشام زكريا، المدير الفني لفريق الجونة، على خلفية اعتراضات الأخيرة الشديدة على القرارات التحكيمية في مباراة فريقه أمام بيراميدز التي أقيمت مساء أول من أمس الأربعاء.

وهاجم شلبي "زكريا" خلال حلقة أمس الخميس، من برنامج "مساء بيراميدز" الذي يقدمه عبر قناة بيراميدز، حيث علق قائلًا: "أنا افتكرت إننا في سلخانة وفيه عجل هرب وبيجري وراك، ليه التصرفات دي، لما هتتفرجوا على اللقطات دي هتخجلوا من نفسكم".

واستمر في حديثه: "إنت اتلغى عليك يا هشام هدف وضربتين جزاء لصالح بيراميدز، والطبيعي انك تطلع خسران 4-1، إنت المفروض قدوة، والمدرب اللي ما يقدرش يسيطر على انفعالاته يبقى لا يصلح إنه يكون مدير فني، والكلام اللي بقولهولك ده انا قولته على حسام حسن قبل كده".

وواصل شلبي انتقاده لمدرب الجونة: "هيطقلك عرق يابني، إيه المنظر ده، انت بتعترض على إيه، لو فيه تحكيم صاحي وشايف كويس، كنت شيلت 4 يابني، وأقسم بالله ما بتكلم عشان بتلاعب بيراميدز، احنا همنا هو الحفاظ على الهدوء في المباريات".

وتابع: "المدرب لما يعمل كده، مستني من اللاعيبة تعمل ايه؟، إنت عملت مشاكل رهيبة، وصدرت فرقتك إنها مظلومة، مع إن الواقع غير كده، وأنا بحيي لاعبي بيراميدز على عدم اعتراضهم رغم حرمانهم من هدف صحيح وركلتين جزاء، بسبب الظلم التحكيمي، لكنهم كانوا في منتهى الرقي والاحترام لأن عندهم إدارة منضبطة، لكن هشام زكريا معندوش أي مبرر للفيلم الهابط ده اللي عمله".
وأكمل: "هجبلك ليه اتحسب 6 دقائق وقت ضايع عشان ترتقي بأخلاقيات فرقتك وهضيع وقت الناس عشان خاطرك إنت ولاعيبتك، وهقسو عليك ما تزعلش مني عشان ما تفكرش تعمل ده تاني، ولو حصل من أي فريق تاني هقوله"

ولجأ شلبي، لعرض عدد من اللقطات التي تم اهدار الوقت خلالها، ثم علق مجددًا: "خجلت من نفسك الآن هل خجلت من نفسك أم حمرة الخجل ليست موجودة؟ ده آخر إنذار ليك إنت وأحمد عيد عبد الملك، وهنشوف موقف لجنة المسابقات إيه من اللي عملتوه".

وتعادل فريق بيراميدز مع نظيره الجونة إيجابيًا بنتيجة 1-1 في مباراة مثيرة من مباريات الجولة السادسة بالدوري المصري الممتاز والتي أقيمت مساء الأربعاء على ملعب «الدفاع الجوي»، وهو اللقاء الذي شهد ملاحظات عديدة على قرارات الحكم عبد العزيز السيد، واعتراضات كثيرة من جانب الجهاز الفني للجونة بقيادة هشام زكريا، خاصة بعد هدف التعادل لبيراميدز الذي سجله البرازيلي كينو في الدقيقة 95.

وكان المستشار تركي آل الشيخ، رئيس هيئة الرياضة السعودية، ومالك نادي بيراميدز، قد فتح النار على اتحاد الكرة المصري، عقب المباراة معلقًا: « اللي بيحصل لا يليق رياضيًا ولا أخلاقيًا طفح الكيل، وتقدمت بطلب للرئيس عبد الفتاح السيسي، لحل كل الأزمات التي يتعرض لها نادي «بيراميدز» على المستويين الاستثماري والرياضي، وذلك اعتراضًا منه على التحكيم خلال اللقاء.

style='width: 97%;'>

المصدر: التحرير

الوسوم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

إغلاق